A DPA 4090 kisméretű omnidirekcionális mikrofon – meglepően kis fejjel, egyaránt stúdió és élő felhasználásra tervezve, a 4060-as szérián alapuló a design-nal. Kis méretének és szolid megjelenésének köszönhetően diszkrét mikrofonozást tesz lehetővé minden olyan esetben is, ahol ez kívánatos (főképp kiemelt rendezvényeken, ahol nem a mikrofonerdőnek kell elsősorban betöltenie az emelvényt vagy színpadot). A csomagban egy gusztusos dobozban lapul az első látásra vastag kihúzófilcnek is nézhető mikrofon, a tartókeret és a szélfogó szivacs, kiegészítve egy korrekt frekvenciaátviteli diagrammal és technikai paraméterek részletes leírásával valamint egy kis booklet is jár hozzá mely a mikrofon felhasználási területeit hangsúlyozza. Egy pár mikrofont kaptam tesztre, így különféle alkalmazási területeken próbálhattam ki tudását.

DPA 4090
DPA 4090

Ha a méreteknél tartunk: 123mm hosszú, átmérője a végén 19mm (megegyezik az XLR csatlakozóéval), a fejen pedig mindössze 7mm. A fejen található egy aranyozott védőrács, mely rugalmas felfüggesztéssel bír, így kisebb ütéseket kibír sérülés nélkül. A kapszula megegyezik a 4060-assal, egy eletktrolit design, mely 400V-os statikus elektromossággal bír. A magas statikus elektromosság értéknek köszönhetően kissebb torzítás tapasztalható nagy SPL értékeknél. A DPA Teflon bevonaton tárolja a statikus elektromosságot melyet a gyártás során hőkezelnek, így időtállóvá válik és nem megy tönkre pár év használat után.

Az omni karakterisztika nagyon szép, kerek mintázatot mutat, ahol az egyetlen komolyabb bemélyedés (-3dB érzékenység 10kHz-nél) maga a mikrofon teste által árnyékolt térben mutatkozik, a 20Hz-20kHz közötti átvitel pedig igen egyenes (+/- 2dB megadott eltérésel). A kimeneti jelszint 20mV/Pa, a harmonikus torzítás 1% alatt marad 123dB SPL-ig, az első túlvezérlésre utaló jelek pedig 134dB SPL-nél mutatkoznak, ami igen komoly teljesítmény egy ilyen kis kapszulájú mikrofon esetében.

DPA 4090 karakterisztika

Használat közben az omni mikrofonok összes előnyét megmutatta – tiszta, kerek mélyek és magasak, szép középtartomány volt tapasztalható minden vele felvett hangszer esetében. Különösképpen tetszett akusztikus gitáron a kapott hang, a húrokon csúszó kéz és köröm effektjei szépen kiemelkedtek. Hegedűt is hangosítottam vele színpadon, kiváló eredményekkel, a gerjedés vagy visszacsatolás teljes hiányával. Doboknál különösképpen megmutatkoztak előnyei: overhead-ként használva a cinek minden finom sistergését tökéletesen adta vissza, míg a tam mikrofonokat is ki tudta váltani. Ez stúdióban kisebb jelentőségű a tamok effektezése miatt, de hangosításnál előny jelent a kevesebb szükséges eszköz. Az extrém hangerő és dinamika változás tűrését lábcinen teszteltem – a cintől kb. 15cm-re elhelyezve tökéletes hangot adott és a legerősebb ütés sem tudta túlvezérelni. Ha ennél közelebb raktam már tapasztalható volt az esetenkénti torzítás, de teljesen felesleges az ilyen elhelyezés a gyakorlati használat közben, mert ilyenkor a mikrofon nem tudja befogni az adott hangszer teljes hangképét és terét. Az omni karakterisztikából adódó szeparációs problémák a mikrofon hangforráshoz való közelebbi elhelyezésével oldhatóak meg, itt ezt gyakran kell alkalmazni. Minden esetben szükség volt némi időre mire megtaláltam a tökéletes elhelyezést de megérte a befektetett időt. Színpadon ez akkor jelentett problémát ha a kontroll ládák és a mikrofon között viszonylag kis távolság volt és nem volt blokkoló elem, ilyenkor kénytelen voltam a zenészeket máshová állítani vagy más irányba pozicionálni de az így kapott hang semmivel sem volt rosszabb mintha irányított karakterisztikájú mikrofont használtam volna. Jellegéből adódóan csendesebb, szikárabb stílusok hangosításához kiváló – rockzenekarok kis színpadon kerüljék az omni mikrofonok használatát, ezen a téren nekem sem termett sok babér vele. Remek volt viszont egy kisebb társulat akuszikus gitár + énekkar hangosításához, ott jobb eredményeket nem is kaphattam volna. Szintén ajánlott diszkrét színpadi és színházi alkalmazásokra…

Összességében nézve remek kis mikrofon ez, az omni minden előnyével. Tiszta, dinamikus hang, diszkrét megjelenés, remek frekvenciaátvitel és SPL értékekkel. Az omni karakterisztikából adódó elhelyezési sajátosságokat figyelembe véve kitűnő eredményeket ad minden hangszeren.

Pro:

  • kiváló frekvenciaátvitel
  • az omni karakterisztikából adódóan nincs proximitás effektus, nem ugranak meg a mélyek közeli elhelyezésnél sem
  • diszkrét, kompakt megjelenésével kiválóan alkalmas színpadi és színházi alkalmazásokra
  • remek vibráció és ütés tűrés a rugalmas védőrácsnak köszönhetően

Kontra:

  • a hangszertől távolabbi elhelyezésnél némi zaj tapasztalható (az omni karakterisztikából adódóan beszedi a környezeti zajt és a távolabbi hangszer ezt nem tudja annyira elnyomni mint közeli elhelyezésnél)
  • kis helyen, zajos és hangos stílusok hangosításához nem ajánlott

Összegzés: kiváló omni karakterisztikájú mikrofon, hangszerek felvételére, diszkrét megjelenéssel
Ára: bruttó 124.920 HUF
Gyártó: DPA
Forgalmazó: Bluesound
[print_link]

DPA 4090 hangszermikrofon
Cimke:     

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.