Eltelt pár nap a VST3 SDK publikálása óta… A fejlesztőknek volt idejük átolvasni a dokumentációt, de megérteni nem nagyon tudták. Főleg azt nem, hogy a jól működő, könnyen érthető és sok szabadságot biztosító VST2.4 specifikációból hogyan lett egy túlbonyolított, megkötésekkel teli és átláthatatlan VST3, mely ráadásul nem kompatibilis visszafelé a 2.4-es SDK-val.

Még egyszer mondom: a VST3 SDK nem kompatibilis visszafelé a VST2.4 SDK-val!

És ez még csak a jéghegy csúcsa… ahogy kinéz, ráadásul PC-re és Mac-re külön verziókat kell csinálniuk a fejlesztőknek – és itt nem a természetes különbségekből adódó, hanem strukturális és logikai változtatásokra gondoljatok. Na, ez kiverte a biztosítékot a fejlesztők agyában! Lett is felháborodás, meg a Steinberg ócsárlása, minden szinten. Amit mindenki felhozott, hogy a kis fejlesztők számára sokkal nagyobb szívás lesz ezután plugin-eket írni VST3 környezethez. De az sem mindegy, hogy a VST3 bonyolultabb plugin-ek esetében még ezen felül is extra munkát követel. Csak egy példát mondok – az SDK-hoz adott példa plugin forráskód (egyszerű gain) 62 kB! Ami korábban kb. 100 programsor volt (és kb. 20 kB lefordítva) … és azt nem lehet rá mondani, hogy a gain processz rettentő bonyolult volna.

A helyzet annyira elmérgesedett, hogy egyes fejlesztők open-source SDK kifejlesztésében gondolkodnak – nem először. Ez korábban is felmerült, de akkor nem annyira praktikus okokból, mint inkább a Steinberg hegemóniáját megtörni célzó szándékkal. Akkor minden ilyen irányú próbálkozás kútba esett előbb-utóbb – most pedig először tűnik úgy, hogy a nagyok és kicsik egyaránt melegebb éghajlatra kívánják a VST3-at, és inkább a VST2.4 értelmes patch-eléséről beszélnek, mint reális (technikai) alternatíváról. Sajnos, ennek a patch-nek az esélye nagyjából nulla, nem áll a Steinberg érdekében.

A jelen helyzetben mindenki kivárásra játszik. Mivel egyelőre csak a Cubase 4 és Nuendo 4 szekvenszerek VST3 kompatibilisek, nincs is igazán kényszer arra hogy lépjenek. A fejlesztők megvárják, hogy a többi szekvenszer mikor implementálja a VST3 specifikációt és addig a VST2.4 által nyújtott lehetőségekkel élnek.

Ami szomorú – hogy a kis fejlesztők, pláne az ingyenes plugin-eket kiadó egyének többsége már most arról beszél, hogy eszük ágában sincs VST3-ra fejleszteni. Nagyon sok munkát követelne tőlük, és az eddigi munkájuk nagy részét sem tudják tovább vinni, hanem dobhatják ki az ablakon. Ami nekünk, felhasználóknak a legrosszabb hír – az ő kreatív, egyedi hozzáállásuk és ötletes plugin-jeik nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy olcsóbbak lettek a fizetős plugin-ek, hogy akár ingyen is minőségi eszközökkel zenélhetünk, arról nem is szólva, hogy a zenei szcéna mekkora fejlődésen ment rajtuk keresztül. Ma már nem kell warezolni csak azért, hogy zenélhess – minden adott, hála az ingyenes szoftvereknek.

Kíváncsi leszek, hogyan alakul a VST3 sorsa. Sokan attól teszik függővé a sikert, hogy az Ableton Live vajon adaptálja-e a specifikációt, és ha igen, mikor? Nem tudom, ők ebben mennyire érdekeltek – egyre több saját formátumú plugin-nal és komponenssel rendelkeznek. Mások az új SDK-ban meglapuló bug-októl félnek. Tény és való, hogy egy régóta fejlesztett és karbantartott kód kevesebb hibával rendelkezik, mint egy vadonatúj. A Steinberg programozói bármennyire is ügyesek voltak, nem tesztelhettek le minden környezetet, alkalmazási helyzetet és interakciót.

Az egyszerűség nem mindig rossz – ezért is ugrottak annyian neki a VST2.x alapokon nyugvó fejlesztésnek. A VST3 az egyszerűség helyett túl okos, pontos, kiszámított és ennélfogva bonyolult – és ezt nem én mondom, hanem a fejlesztők. Ha a kis fejlesztők otthagyják a VST3-at, akkor bizony az a helyzet állhat elő, mint amikor a vitorlát hajtó apró kis fuvallatok eltűnnek – marad a szélcsendben ringatózó hajó, és ez senkinek sem jó. Nekünk pláne nem…

VST3 SDK – csalódott fejlesztők, kétesélyes helyzet
Cimke:                                     

3 thoughts on “VST3 SDK – csalódott fejlesztők, kétesélyes helyzet

  • 2008-01-27 at 01:01
    Permalink

    jöhetne valami értelmes hardware is 😉

    Válasz
  • 2008-01-26 at 15:43
    Permalink

    A legnagyobb kérdés itt az elfogadottság és a támogatás. Amíg a jelentősebb host és plugin fejlesztők a VST/AU/RTAS/TDM/DX támogatásában érdekeltek (és rá vannak kényszerítve, ha eladásokat szeretnének) addig vajmi kevés esélye van egy-egy újabb formátumnak vagy SDK-nak. A változásnak talán az open-source és shareware vagy ingyenes szoftvereket fejlesztő community-ből kéne szerintem kiindulnia, és talán egyszer eléri azt a súlyt és státuszt, hogy már a nagyok sem hagyhatják figyelmen kívül.

    Válasz
  • 2008-01-26 at 14:37
    Permalink

    Már létezik is ilyen opensource rendszer, LADSPA néven. Képes vst hostként is működni, igazából jó lenne ha ezt fejlesztenék tovább teljes értékű sdk-nak.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.