Ez az a sztori, ami miatt érdemes bújni a net-et. Ez az a sztori, amit minden Digidesign felhasználónak el kell olvasnia! Ez az a sztori, amely az ellentábornak ütőkártyát ad a kezébe. És ez az a sztori, ami egy kicsit engem is kárörömmel tölt el. Ez az a sztori, amely a Digidesign rémálmaiban szerepelt és most, hogy nyilvánosságra került, akár a cég vesztét is okozhatja.

A napokban felbukkant a hír a szcénán belül, hogy egy warez csoport megtörte a Mac-es Digidesign Pro Tools HD és M-Powered hardveres védelmét.

A crack tulajdonképpen egy hardver dongle emulátor, mely:

  • külön alkalmazásként fut, és a PT inicializálásakor a hardvert kereső “ping”-nek válaszol, és lehetővé teszi a PT futását
  • korlátlan voice count-ot lehet vele elérni
  • nincs szükség Digidesign vagy M-Audio hardverre a Pro Tools futtatásához – bármilyen támogatott (ASIO) audio interfész használható
  • lehetőséget nyújt audio küldésére és fogadására a Pro Tools-ból és felé – azaz, a Digidesign plugin-ek használhatók más audio app-ból
  • ezt a crack-et megkerülni nagyon nehéz lesz, a net-en olvasott infók alapján a Digi-nek a komplett termékvonal támogatást fel kéne adnia ehhez, ami egyből a cég halálát jelentené

Mi az amit nem nyújt a crack? TDM plugin.eket és automatikus latency kompenzációt, minden más szempontból a HD szoftveres képességeit és funkcionalitását. A crack már megtalálható a legnagyobb torrent site-okon, le lehet tölteni és minden Digidesign PT HD felhasználó kipróbálhatja a saját setup-ján.

A crack nagyon súlyos következményekkel jár az Avid/Digidesign számára: azt mutatja, hogy a Digi tisztességtelenül kezelte felhasználóit és átverte őket. Kiderült, hogy a Digi hazudott arról, hogy a PT HD esetében adott korlátozások hardver vagy szoftver oldalon implementáltak (a Digi eddig hardveres korlátokról beszélt, mint kiderült, ez nem igaz). Egy HD1 kártya 96 playback track-et és 112 voice-ot nyújt, ami soknak tűnik, de ha egyszer az ember elkezd buszokat route-olni, RTAS-t használni, submix-eket készíteni, akkor nagyon gyorsan a 112 voice végére ér – és ilyenkor mindig újabb kártyát kellett vásárolni a további bővítéshez. Vásároltatták a felhasználókkal az újabb és újabb mix kártyákat, mondván, kell a csatorna count-hoz – a crack által kiderült, hogy nem kell. Ezt korábban a Digi fórumon is sok öreg motoros megkérdőjelezte, és a Digi körömszakadtáig védte az igazát – mint kiderült, hazugság volt az egész. Csak hardvert akartak eladni, még és még többet! Üzleti etika Digidesign módra. 🙁

Nehéz lesz a Digidesign-nak most a szoftverkalózkodást hibáztatnia. Nem akarok kiállni a warez szcéna mellett, de ebben az esetben talán épp ez lesz az ami elindítja a változást, és végre rákényszeríti a Digidesign-t, hogy mentalitást váltson, hogy őszinte kommunikációt folytasson és hogy valóban korrektül kezelje felhasználóit.

A DUC-ról eltávolítottak minden post-ot a témában, teljes thread-eket. A Digidesign jogi lépésekkel fenyegetőzik a sztorit megszellőztető blogok és híroldalak ellen, mondván: a szoftverkalózkodást segítik – bár nehéz lesz bárkit is perelni pusztán a hír megírása miatt. Előre kéne menekülni, kinyitni a zárt Pro Tools világot, és végre a többi DAW fejlesztővel egy szinten játszani.

Minden azon fog múlni, hogy a felhasználók mit lépnek. Az első döbbenet után tapasztalható düh érthető, mint ahogy az is, hogy a legtöbben nem akarják a Pro Tools halálát, pusztán korrekt bánásmódot és valódi support-ot.

Nagyon kíváncsi vagyok a magyar PT HD felhasználók véleményére. Folyt. köv.

A Digidesign szennyese, kiteregetve
Cimke:                     

33 thoughts on “A Digidesign szennyese, kiteregetve

  • 2010-12-06 at 00:25
    Permalink

    JÓ A PT HD 9 Coreaudiós verziója!

    Válasz
  • 2010-08-04 at 22:11
    Permalink

    Valaki legyen olyan szíves, hogy küld nekem egy linket, ahonnan le tudom tölteni a cuccot. Köszi!

    Válasz
  • 2010-06-10 at 17:05
    Permalink

    A nativ pro toolsok tudtommal 32bit float. Ez is. A hd-hez semmi koze, ez egy felturbozott m-powered. HD-nem probaltam, csak nativan. Szerintem meg sokat kell fejlodnie, hogy elesben is bevetheto legyen. IMHO.

    Válasz
  • 2010-06-07 at 15:21
    Permalink

    Arról fel tud valaki homályosítani, hogy mi történt a HD lelkét adó 48+8 bit integer belső jelfeldolgozással és összegzéssel? A digidesign szerint többek között ettől vált ipari sztenderddé a cucc, és ezért kellenek a dsp-k és erre vezethető vissza a sávkorlátozás is. Sajnos nem tudom kipróbálni ezt a feltört változatot, de jó lenne tudni, hogy mit használ: 32bit float vagy 48+8bit integer?? Mert ha nem az utóbbit, akkor ennek semmi köze a HD-hoz, viszont ha mégis 56 bit, akkor ez a zeneipar talán legnagyobb hazugsága.

    Válasz
  • 2010-06-03 at 19:06
    Permalink

    Eddig ugy tunik, hogy az a kis interface program, egy m-audio eszkoznek ad ki minden hangkartyat es igy eteti meg a pro tools-t. Ezert nincs ADC, stb. Az egesz egy feljavitott PT MP, HD-hez nem sok koze van.

    Válasz
    • 2010-06-03 at 14:27
      Permalink

      Ehhez csak annyit, hogy lehetnek eltérések a hozzáadott komponensek tekintetében régiók alapján. Amit írtam, az biztosan a friss hír által lefedettre (Észak-Amerika) vonatkozik, lehet hogy itthon máshogy került forgalmazásra.

      Válasz
  • 2010-06-03 at 05:41
    Permalink

    RME Fireface 800 tapasztalatokról be tud számolni valaki?
    (Max 96 KHz, és felvételkor nem vesz a kiválasztott input-ról)

    Válasz
  • 2010-06-02 at 21:02
    Permalink

    Bocs en voltam, csak a nevet elfelejtettem kitolteni 🙂

    Válasz
  • 2010-06-02 at 20:59
    Permalink

    Es ingyen frissithettel 8-asra nem? Onnan gondolom, hogy amikor anno a 7.4-re frissitettem par honappal csusztam ki az intervallumbol, hogy a 8-ast ingyen adjak. Meg nemreg volt olyan akcio, hogy ha vettel egy MP 1 Toolkitet akcios aron akkor, ingyen utanad dobtak 2-es frissites. Ez sem rossz 🙂 No meg idonkent vannak jo hw csere akciok.
    Ezen a teren nekem nincs veluk gondom, sokkal inkabb a sw korlatozas teren…

    Válasz
  • 2010-06-02 at 19:35
    Permalink

    Mindenki azt kapja amit érdemel! Digit is utol érte az erkölcstelen üzleti hozzá állásának vissza hatása, de ez mindenkire igaz, még a sarki boltosra is! Változóban van a világ, erkölcstelenség megy, erkölcs marad,minden téren! Sok meglepetésset tartogat még az elkövetkezendő néhány év, ez van akinek jó van akinek rossz! Ez most az avidnak rossz, de van esélyük változtatni a magatartásukon. biztosan emlékeztek amkior kijött a PT8, viszont ha vettél egy 003 racket, akkor a PT7-et adták hozzá. Micsoda kedvesség, igaze? :)) Most ez nekik annyira fáj mint a sok kapzsi húzásuk a felhasználók felé!

    Válasz
  • 2010-06-02 at 11:53
    Permalink

    felvétel + hangszerelésnél + effektezésnél számít.

    Válasz
  • 2010-06-02 at 10:01
    Permalink

    a cikkhez: nem hinnem,hogy konkretan az atveres volt a cel, ugyanis csak joval nagyobb latencyvel mukodik ez a “korlatlan” savozas. a pro tools rendszerek (elsosorban HD) elonye pedig pont ez, az alacsony latency es mindezt realtime.

    Válasz
    • 2010-06-02 at 11:42
      Permalink

      Downmix + mix esetén nagyon sok esetben tökmindegy a latency.

      p.s: A hack verzió egy dolog, a másik, ha a Digidesign-nak kell megoldania házon belül.

      Válasz
  • 2010-06-01 at 21:12
    Permalink

    En ugy veszem eszre hogy ez a feltrort valtozat nem tobb tudasilag mint egy LE Complet Production toolkittel felszerelve. Sot meg ez sem mert surround hianyzik. HD-hez kepest nagyon sok minden hianyzik.
    Meg azt sem ertem miert csak 18 bemenetet lat egyszerre…
    Kiprobaltam, hogy a egy Avid oldalrol letoltott HD valtozatot ettettem meg ezzel a programmal, es az is lebutul szinte LE-re.
    A korlatlan sav az megy az ok. De az nem minden…
    Radasul a keses is nagyon nagy, meg vannak meg hibai.
    En egyenlore nem cserlelnem le a legalis stabil rendszeremet elesben, de ez meg valtozhat.. Remeljuk vmit. lep az AVID is..
    Komolyan nem ertem, mert szerintem vagyunk paran akik kifizetnek a program arat (nativ verzio) is megegyszer azert a par hasznos hianyzo ficsoret.

    Válasz
  • 2010-06-01 at 18:24
    Permalink

    TDM plug-in-ek tiltva vannak akkor is, ha HD kártyád van, es legalisak?

    Válasz
    • 2010-06-01 at 19:27
      Permalink

      Semmilyen plugin nincs tiltva. Ha elfogyott a DSP erőforrás akkor nem tudsz újabb plugin-eket beszúrni. Amid van azt használhatod.

      Válasz
  • 2010-06-01 at 15:19
    Permalink

    az akkor tökmindegy,mert akkor a HD kártyát is ugy látja, mint egy alaplapi hangkártyát, ezekszerint nem a TDM-engine “kotlátját” töri fel, hanem azt csinálja, amit a mezei hangkártyákkal, emulál fölé egy Digidesign/M-audio hardware-t és nativban lesz korlátlan “extra kártyák nélkül is”.

    így nem poén.

    Válasz
    • 2010-06-01 at 15:49
      Permalink

      Több plugin-ed nem lesz, de lehet korlátlan mix csatornád. Így viszont poén. A meglévő vas TDM kártyák továbbra is teljes értékűek, tudomásom szerint.

      Válasz
  • 2010-06-01 at 10:47
    Permalink

    Akinek Pro Tools HD1-e van annak ez milyen plusszt nyujt? (mert ugye ott van TDMet szamolni tudo hw).
    kilövi a sávlimitet?

    Válasz
    • 2010-06-01 at 13:41
      Permalink

      Igen, mint írtam korlátlan voice az eredmény extra kártyák nélkül is.

      Válasz
  • 2010-05-31 at 19:26
    Permalink

    No, hajtott a kivancsisag, megneztem ezt a cuccot.
    HD es MP tenyleg fut a kiegeszito alkalmazas segitsegevel barmilyen hangkartyan. Az elso amit kiprobaltam, hogy megy-e a 18 folotti record track. DE NEM! A maximaliasan egyidejuleg rogitheto input savok szama 18! Hiaba tud tobbet a vas.
    Ezenkivul amit irtak az megy: track, voice limit: 10000track, tobb aux, VCA, instruent track.
    Surround nincs! Frame grid van, OMF export van, ADC nincs, egyenolore latencia nagyon magas, csak osx verzio. Szoval roviden elso benyomas ennyi, a kivancsisagom enyhitettem…

    Válasz
    • 2010-05-31 at 20:49
      Permalink

      Jaja… a kérdés az, hogy ADC nélkül lehet-e egyáltalán dolgozni? Csak nagyon lassan.

      Válasz
  • 2010-05-30 at 15:57
    Permalink

    Érdekes hír. Miután elolvastam, körülnéztem a neten. Ugyanis az sehogyan se fért a fejembe, hogy a TDM esetében ezt mégis hogyan vitelezték ki. (Mármint a hardware emulációt.) Persze sehogy. A dolog csak a natív verziókra vonatkozik. Azaz igazán csak egy dologban történt lényegi elöre lépés, hogy ezentúl nem kell a vacak M-Audio/Digidesign interfészeket venni, hogy fusson a PT LE illetve az M-Powered. Ez nagy dolog, föleg az otthoni studiózgatáshoz. A jövöben ez valószínüleg azt jelenti, hogy végre a natív PT hivatalosan is egy standard DAW lesz, nem pedig egy lezárt rendszer, aminél korlátozottak a hardveres lehetöségeid. Értsd, megveheted a szoftot, ami simán megy mindenféle hangkarival, s késöbb mikor van pénzed jobb AD/DA-ákra, tudod fejleszteni mindenféle szívfájdalom nélkül.

    Válasz
    • 2010-05-31 at 10:33
      Permalink

      Sajnos a natív verziókkal az lesz a baj, hogy a Digidesign ASIO driver-ei a legrosszabbak, amikkel csak találkoztam. Azért vannak hogy legyenek, és nem azért, hogy stabilan, hosszútávon működjenek. 🙁

      Szerkesztés: Add-on: Jobban belgondolva ezt nem lehet előre tudni. Lehet, hogy épp ez javítja ki a Digi ASIO hardveres paráit, másrészt, lehet, hogy a parák csak a Digi kártyák esetén jönnek elő és akkor azért szűnhetnek meg. Ki fog derülni a hosszabb használatban.

      Válasz
  • 2010-05-29 at 07:46
    Permalink

    Nagyszerű pofon ez, ebben egyetértünk, de most őszintén szólva nem gondolmám hogy a piac többi szereplője nem operálna hasonló – a vásárló megtévesztésére épülő – módszerekkel (és akkor tisztelet a kivételnek).

    Ez a biznisz már csak ilyen, a felhasználók (mérnökök, producerek) és a gyártók átlagos tudásszintje között nagyságrendbeli eltérés van, a felhasználók gyakran csapatosan hulyítik egymást a marketinganyagokra épülő elméleteikkel (fórumok, gearslutz, hitspace, etc…) miközben a gyártók ugyanazt a biquad filtert adják el századszor analógnak (jobb esetben van mellétéve némi zaj, torzítás), elhitetik veled, hogy az “összegzés” valamiféle mágikus művelet, netán eladják neked a kompresszort, ahol az elektroncső mögé – biztos ami biztos – raknak egy ledet is.

    Ebben a parasztvakításra épülő iparágban a konkrét információ, a tényszerű, tudományos megközelítés gyakran le van nézve, az objektív megítélésnél (dupla vakteszt, analízis) pedig sokkal többet számít hogy az aktuális nagyember mit mondott, mit használt a legújabb albumához.

    Kiábrándítónak tűnik, pedig ez a kontextusa a Digidesign fenti szemétségének. Nem olyan rosszak ők az átlaghoz képest imho, és bármekkora botrány is legyen ebből, nem lesz elég ahhoz, hogy a PT státuszát aláássa, már csak azért sem, mert ez eddig is státusztermék volt, ezután is az lesz, elsősorban nem a képességei miatt “iparági szabvány”.

    (Ha ugyanis az ár/érték arány számítana már rég mindenki xxxx-t használna 🙂

    Válasz
  • 2010-05-28 at 14:50
    Permalink

    En 3 dologban remenykedek ebbol kifolyolag:
    -korlatlan track count
    -korlatlan track record (LE es m-poweres verziokban max 18 egyenlore) hadd rogzitsek mar annyi savon amit a vas tud…
    -hw fuggetlen (nativ) verzio
    Mindez legalisan jo lenne…

    Válasz
  • 2010-05-28 at 14:29
    Permalink

    Ahogy én, látom, annyi a tanulság, hogy a Digidesign rá lesz kényszerítve egy natív PT verzió kiadására, semmi több. Nyilván nem ez a módja kereskedelmi PT HD rendszerek futtatásának, a home user rész meg a Digi-nek nem pálya úgy sem. A legjobban az M-Audio részlegnek fájhat ez – kíváncsi leszek az interfész eladásokra az elkövetkező fél évben…

    Válasz
  • 2010-05-28 at 13:22
    Permalink

    Az utóbbiban teljesen igazad van, sőt, szerintem már régebben meg kellett volna lépniük. Remélem, ha másra nem is, de arra jó lesz ez a botrány, hogy felébredjenek. 🙂
    Ja, és remélem azt az idiótát is kirúgják, aki a jogi lépéseket kitalálta a bloggerekkel szemben. Akikkel én állok kapcsolatban, ott minden ok egyelőre…

    Válasz
  • 2010-05-28 at 13:08
    Permalink

    DigiSample,

    kösz az észrevételt, kifelejtettem a cikkből az ADC hiányát – pótoltam.

    Az, hogy a saját fórumaikról leveszik, oké. USA bloggerek kaptak cease-and-desist leveleket, saját bevallásuk szerint. Adott blogoktól megvonták a szponzorálást is, ehhez is joguk van.

    A crack-et telepítők beszámolói alapján ha erős a géped, akkor gyakorlatilag “korlátlan” csatorna count-ot el lehet érni. Ha vacak a géped, akkor persze hogy nem. Ez a full natív DAW-okra is igaz. A gond ott van, hogy a user-nek van egy erős gépe, és a Digi elad neki egy kártyát, ami unlock-olja a gép adott teljesítmény-tartalékát. Ne a plugin-okra gondolj. Ha nem is akarok plugin-t használni, de hadd legyen már annyi mix csatornám, amit a gépem bír. Ehhez nincs szükség a kártyára.

    Ez lenne a baj. Szerintem.

    Válasz
  • 2010-05-28 at 12:23
    Permalink

    Ezzel azért én nagyon nem értek egyet. Több okból is hibás a levezetés.
    Igen, feltörték, hardware emulator stb.
    Viszont ha jól tudom, akkor bár jó sok funkció felszabadult (amiről persze eddig is pontosan tudtuk, hogy direkt korlátozás), sokminden nincs, pl. adc.
    A digi semmiben sem hazudott. Ahhoz, hogy bizonyos track count hd-ban támogatva legyen, kell a kártya, különben nincs processing. Attól, hogy ezt most feltörték, nem történt változás, egész egyszerűen nem tdm-en megy a feldolgozás, hanem natív alapokon. Azért kíváncsi lennék a full natív felállásra minimál latenciával 24/96-on mondjuk 160 track esetében…
    Nem mondom, hogy lehetetlen, de azért lássuk be, hogy oda már nem elég egy házi óccsó kis számítógép.

    A ducról törlik az ilyen dolgokat, szerintem minden hivatalos fórumról törölnék, ha a saját szoftverük töréséről lenne szó. A jogi lépések tudtommal nem igazak, legalábbis én 4 külföldi pro tools bloggerrel beszéltem, eddig csak levelet kaptak, amiben az áll, hogy az avid szerint (nevet nem írok) nem helyes, hogy tovább erősítik a sztorit. Ennyi.

    A zárt rendszer pedig gyakorlatilag ugyanaz, mint amit az apple is követ. Ott is kiderült, hogy lehet “mezei” pc-n is osx, ettől még nem lesz legális, ettől még az apple sem hazudott…

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük