A korábbi AES hírek után álljon itt egy kis összefoglaló néhány említésre méltó újdonságról:

Bias Peak Studio: Peak Pro 7 + kiegészítő alkalmazások, a legnagyobb újdonság, hogy végre multi-channel a környezet, és a mellékelt kiegészítők arzenálja szépen kiegészíti az editor funkcionalitást és videót is kezel (a fő célterület a Bias szerint a video post, amiben van ráció). Jár hozzá az összes Bias plugin, de ezek csak a Peak-ben használhatóak, vagy ha más host-ban is használni szeretnéd azokat, akkor a Peak Studio XT-t kell beszerezni. A Peak 7 valamikor év végén lesz elérhető, a 2011 elejére ígért Peak Studio pedig ingyenes lesz a Peak 7 tulajoknak.

iZotope Nectar vokál processzor plugin: ez egy nagyon komoly vokál toolset, benne 11 modul, amire csak szükség lehet. A vélemények alapján a hangmagasság korrekció modul több mint zseniális. A kezelőfelület egyszerű(nek tűnik), de a motorháztető alatt szanaszét paraméterezhető. Kötelező lesz kipróbálni.

iZotope Nectar vokál processzor

Nem tudom, itthon hányan használnak Eventide effektpedálokat, de a ModFactor , PitchFactor és TimeFactor tulajok örülhetnek az év végére ígért letölthető firmware upgrade-eknek. A fő újdonságok a preset-ek elnevezésének lehetősége, emellett különféle felhasználók által kért funkcionalitások és a ModFactor esetében új wah effektek várhatók.

A Korg egy nagyon nagy piros pontot kap a proof-of-concept multitrack DSD DAW alkalmazásért. Akár 1 mikroszekundumos editálás is lehetséges ezzel, a hangját pedig mindenki csak dicsérni tudta. Se neve, se megjelenési ideje nincs még, de én már most bejelentkezek egy demóra, amint csak lehet!
Ezenkívül kihoztak egy microKEY nevű 2-port USB hub-ot, amire hirtelen felindulásból MIDI billentyűzetet építettek. Oh yeah.
Az SV-1 tulajok örülhetnek az újabb ingyenes soundset-nek, letölthető itt.
A végére hagytam a DIY csemegét, a Monotron kapcsolási rajzot, ami alapján mindenki építhet magának egy kis monofón analóg szintit. Olcsóbban nem fogsz kijönni, mintha megvetted volna, de a forrasztópákával alvóknak jó móka lesz.

A Tascam az új USB audio interfészeivel nyomult. Az US-1800 (299 USD) és US-2000 (499 USD) mindketten 16×4 (+monitor out) interfészek, de az US-2000 esetében az audio spec. egy szinttel feljebb van. A Tascam talált magának egy sweet spot-ot: kevesebb analóg kimenet, de több analóg bemenet. Szerintem jó húzás, mert csak az elmúlt 2 hétben legalább öten hívtak fel, hogy mondjak már egy olyan interfészt, ami 16 analóg bemenet nyújt egyben, bővítő használata nélkül… Na jó, itt csak 14 analóg bemenet van, de ez is tisztességes. Az ár korrekt, és a Tascam a piac 90%-ától eltérően nemcsak ígérget, hanem kaphatóak is a vasak. Az egyetlen, amit látni szeretnék rajtuk, az a kombó XLR/TRS csatlakozók alkalmazása.

Tascam US-2000 USB audio interfész
Tascam US-1800 USB audio interfész

A Universal Audio is belépett az RTAS fejlesztők körébe, és tekintve, hogy a Pro Tools 9 natív lett, de AU/VST támogatás nélkül, ez jó húzás. Az UAD-2 máris haraphat az Avid testébe, némileg ironikus megvilágításba (át)helyezve a DSP plugin-ek használatát.

Ami feltűnő volt, hogy hirtelen megszaporodtak az API 500 lunchbox formátumú processzorok és előfokok. Mintha senki se akarna kimaradni a jóból, vagy a régebbi modelleket konvertálták át, vagy újakat hoztak ki ebben az általam imádott moduláris formátumban. Lehet, hogy a piaci helyzet diktálja, hogy az emberek modulonként építkezzenek, vagy csak szeretjük magunknak összerakni a processz láncot – bárhogy is legyen, API 500 modulból sosem elég.

Összességében ez egy jó AES volt, pár nagy durranással, értelmes középkategóriás termékekkel, és néhány kiemelkedő high-end cuccal (bármennyire is szeretném, nincs rá időm, hogy az összes egzotikus és izgalmas premap-ot, kompresszort, EQ-t és channel strip-et sorra vegyem).

Maradék AES érdekességek
Cimke:                                                                 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.