Nem volt időm a kiszivárgott infókat megírni, de ez azzal a plusszal járt, hogy volt időm alaposabban utánanézni a frissen megjelent hangszerek és stúdióeszközök valódi értékének és hasznosságának. Ebben a cikkben kigyűjtöttem az eddig leginkább említésre méltóakat (a lista nem teljes, és komoly backloggal is küszködöm).

Roger Linn + Dave Smith Instruments Tempest dobgép + szintetizátorKezdjük a nagyágyúval. A korábbi bejelentések és halogatott megjelenés után kézzelfogható a Roger Linn és Dave Smith együttműködéséből megszületett dobgép + szintetizátor kombó, a Tempest. Júniusban kerül a boltokba (hacsak nem lesz csúszás) 2000 USD áron, ami nem kevés, de tekintve a funkciólistát, reális ár. Addig is lehet szemezgetni az előzetes specifikációt (Roger Linn Design és DSI weboldal) és videót.

 

Tetszik a Focusrite új audio interfész családja a RedNet. Az eszközök az Audinate cég Dante networking technológiáját használják, aminek előnye, hogy Ethernet csatlakozáson keresztül könnyen lehet az eszközöket fűzni és kezelni. További plusz, hogy ugyan vásárolható egy PCIe kártya (amivel 3msec latency garantált), de nem szükséges – néhány msec extra latency a kártya nélkül hozzáadódik, de a használható tartományon belül marad. A RedNet család 4 tagból áll, 8 csatornás és 16 csatornás AD/DA, digitális interfész és mikrofon & line I/O eszközök alkotják. A Focusrite-nak eddig nem volt távolról menedzselhető eszköz-családja, a RedNet ezt az űrt hivatott betölteni, és jó indulásnak tűnik. További infók a Focusrite weboldalán.

Focusrite RedNet 4 mikrofon + line I/O interfész

Focusrite VRM Box virtuális lehallgatórendszerA VRM Box ugyan elsőre vacak kis játékszernek tűnik, de van helye a piacon. Nincs mögötte nagy megfejtés – a Focusrite már bejáratott eszközeiben alkalmazott konvolúciós technológia a lelke, amivel különféle lehallgatórendszereket szimulál. 24 bit/48kHz USB audio interfészként működik, de van rajta egy akár 192kHz-et is kezelni képes SPDIF bemenet is, ami szükséges is, hogy komolyan lehessen venni a kicsikét. A mix/master során hasznos lehet, de nem tenném rá a nyakam, hogy pusztán fejhallgató használatával leadjak mix-eket. Kiegészítésnek, kontrollnak, helyén kezelve, hasznos apróság lehet.

 

Az Avid a már korábban kiszivárgott M-Audio Venom-ot mutatta be, ami tulajdonképpen egy Axiom MIDI kontroller + audio interfész + 12 poly DSP szintetizátor. Eredetinek nem mondanám, pláne a Novation Ultranova után, de állítólag korrekt hangja van, nem kell kinevetni, bár nagyon csúnya… ja és az is mond valamit, hogy máris van hozzá firmware update – de legalább van…

A Torq 2.0-nak örülhetnek a NI Traktor-t vagy a Serato ITCH/SL-t megszokni képtelen DJ-k. Ez utóbbi nagyobb durranás, mint a Venom, bár nem vagyok benne biztos, hogy kell a 4 deck… Az interfész sajnos nagyon zsúfolt, nekem nem jön be, hogy minden egymás mellett, jól navigálható határok nélkül lett elhelyezve, de ma ez a flat design dívik, sajnos – én képtelen vagyok látszólagos függőleges/vízszintes blokkok alapján gyorsan navigálni, pláne egy sötét klubban vagy villogó fények mellett. Az interfész bizonyos elemei rejthetőek, ez kisebb monitorokhoz jól jön, és talán egyszerűsít is valamennyit a zsúfoltságon.

Ja és még kijött a Pro Tools 9.0.1, mert tűrhetetlenül sok szánalmas hiba volt a main verzió installerében.
Az összes részlet megtalálható az Avid weboldalán.

 

A Korg új workstation-je a Kronos megjelenése már épp időszerű volt, mert kissé nyomasztóvá vált a Yamaha és a Roland térnyerése ezen a piacon. A Kronos nagyon komoly gép, 9 szintézis motorral, egy rakás jó funkcióval. Tetszett még a Kaoss Pad Quad, ami pedig 4 effekt egyidejű vezérlését teszi lehetővé.

 

DJ fronton nagy a nyomulás, a számottevő újdonságok száma (eddig) csekély:

  • Pioneer DDJ-T1 (Traktor) és DDJ-S1 (Serato) kontrollerek
  • Numark NS6 Serato ITCH kontroller
  • MixVibes U-Mix kontroller és iPad app
  • Rane SL 4 duál USB audio interfész Serato Scratch Live-hoz – na, ez tényleg profi, nem csak marketingszöveg

Feltűnő, hogy boldog-boldogtalan iPhone vagy iPad dokkolós DJ cuccot tol a tömeg arcába, vagy valamilyen párdolláros műanyag kis kiegészítőt. Ezeket élből átugrottam, nem kár értük.

 

További említésre méltóak:

  • Universal Audio UAD-2 Satellite: Firewire DSP processzor, mert nem mindig van használható PCIe vagy ExpressCard slot
  • AKAI SynthStation 49: 4 oktávos MIDI kontroller iPad dokkolóval és EIE USB audio/MIDI interfész
  • Steinberg Cubase 6 és a Rupert Neve Designs-al közös Portico VST plugin-ek: 5033 EQ és 5043 kompresszor
  • Mackie MRmk2 aktív monitorhangfalak: MR5mk2 és MR8mk2, a korábbi MR5 és MR8 leváltására születtek
  • Fairlight CMI-30A: 17.000 USD áron hozzájuthatsz az eredeti, legendás Fairlight CMI modern másolatához, plusz a komplett Fiarilight hangkönyvtárhoz. Az alapja a Crystal Core DSP, de akinek durva az ár, annak megsúgom, hogy iPhone és iPad app-ok is készülőben vannak.
Téli NAMM 2011 – első rész
Cimke:                                                                                                             

6 thoughts on “Téli NAMM 2011 – első rész

  • 2011-01-16 at 15:18
    Permalink

    már van egy 4 éve vásárolt (5 napja töltötte be a 4. szülinapját) macbook. Természetesen voltak vele apróbb gondok, mint például a burkolat hiba (amit az apple elismert, és garanciális időn túl is javította), viszont ma is teljesen rendben üzemel. A másik meg, hogy úgy teszel, mint ha más laptopokkal nem lennének gondok. Mindegyik gyártó laptopjaival vannak gondok, és talán az apple gépeivel a legkevesebb.
    http://beszeljukmac.com/index.php/weblog/comments/rescuecom_az_apple_szamitogepei_a_legmegbizhatobbak/
    http://beszeljukmac.com/index.php/weblog/comments/megbzhatsg_szervzaz_apple_mg_mindig_az_len/

    Válasz
  • 2011-01-16 at 14:34
    Permalink

    Kedves Ferenc!
    Tapasztalataim szerint a Mac-ek tartósságával vannak gondok (töltő, CD, stb), és az Apple nem jár élen a konstrukciós hibák kijavításában, inkább tovább csinosítják a burkolatot, és megmagyarázzák.

    Kedves Zsolt!
    Köszönöm a részletes választ.

    (Kérdezni nem szégyen, még akkor sem ha a kérdés tájékozatlanságról árulkodik. 🙂

    Válasz
    • 2011-01-16 at 21:41
      Permalink

      Laci, semmi probléma 🙂 Én kérek elnézést, ha a válaszom hangvétele sértő lett volna – nem annak szántam. Szeretnék még egy dolgot hozzátenni az ExpressCard – FW átalakítókhoz: az egy dolog, ha frankó chipset van benne, de a konkrét géppel való zökkenőmentes együttműködés akkor sem garantált. Épp ezért nem lehet próba nélkül biztosra venni a sikert. Mac-en a helyzet jobb a kevés hardver variáció miatt, de PC-n kész káosz…

      Válasz
  • 2011-01-14 at 20:04
    Permalink

    Azért a firewire a laptopokban szerintem még nem halt ki. Legalábbis az Applenél szerintem a pro vonalon még sokáig ott lesz!

    Válasz
  • 2011-01-14 at 19:42
    Permalink

    A RedNet végre valami új iány.

    E-satás hordozható hangkártya miért nincs még mindíg a piacon?
    Az USB2-t nem ajánlják, a firewire a laptopokon gyakorlatilag kihalt, az expresscard átalakítók meg nem működnek.

    A DJ eszközökön miért számít extrának a digitális ki és bemenet? (Ezzel szemben a kommersz audióban már alap.)

    Válasz
    • 2011-01-16 at 04:39
      Permalink

      Már bocs, de az eSata képtelen audio kommunikációra, csak tárolásra. Ne is számíts ilyesmire.
      A RedNet sem annyira új irány, mert tele a világ networking audio interfészekkel, persze a high-end szegmensben, broadcast-ben és színházakban, vagy azokon a helyeken, ahol távvezérlés és fűzhetőség kell, gyors rekonfigurációkkal. Az ExpressCard-dal semmi baj, de nem az olcsó ExpressCard – FW átalakítókat kell venni, hanem a TI chipset-eseket, esetleg NEC. Itthon szinte beszerezhetetlen, tapasztalatból mondom, én 2 hónapig kerestem itthon ExpressCard 34 – FW800 kártyát, sikertelenül. Kipróbálás nélkül meg nem fogom berendelni külföldről, mert szinte tuti a bukás. A Lacie és a Belkin is gyárt fasza modelleket, de senki nem importálja. Persze nem olcsók, és kicsi a piac, megértem…

      Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.