A 2011-es MIDEM a zeneipari trendek mellett alakul: a középpontban a cloud szolgáltatások, a szerzői jog, a különféle zenei szolgáltatások piacra lépése (vagy annak csúszása/nehézségei) és a háttérben folyó alkukról (okosan/szándékosan) kiszivárgó infók teszik ki. Lássuk…

Talán a Sony-nak sikerült a legnagyobbat szólnia az induló Music Unlimited cloud szolgáltatással. Az már önmagában mond valamit, hogy a nagy kiadói négyes másik 3 tagja is kiállt a szolgáltatás mellett és pozitívan értékelték – nem is tehetnek mást, csakis összefogással tehetnek valamit a kalózkodás terjedése ellen. Az külön kiemelendő, hogy a szolgáltatás nem versenyez közvetlenül a már piacon működő szolgáltatásokkal – talán ezért is volt egyöntetűen pozitív a fogadtatása – és kiemelt cél az eddig passzív zenefogyasztók megnyerése. Az is kiderült, hogy a szolgáltatás nem támogatja a már meglévő zenei kollekciók megosztását/streamelését és így nem támogatja a kalózkodás további terjedését. Szintén pozitívum, hogy a Sony saját gyártású eszközei mellett Android és iOS alkalmazások is készülnek a hallgatók számára, ezzel is csökkentve a szeparációt. Valamilyen formában az offline hallgatás is megoldásra kerül, bár erről nem hangzott el konkrét időpont – látva a Spotify sikeres cache-elési megoldását valami hasonlóra számíthatunk (ez további licencelési megállapodásokat fog igényelni a jogtulajdonosokkal, mielőtt a funkció aktív lenne). A Music Unlimited először Európában indul, majd Q1 végén Észak-Amerikában. 30 napos próbaidőszak áll majd rendelkezésre, amit a kritikusok kevésnek tartottak, tekintve, hogy a Spotify esetében pl. általában 6 hónap körüli ingyenes időszak után váltanak át a felhasználók a fizetős szolgáltatásra. Kérdés, hogy az Apple hogyan tekint majd az iOS app-ra, egyáltalán engedélyezi-e azt, és a Google sokat rebesgetett cloud music szolgáltatását is fenyegeti némiképp egy ennyire erős konkurencia.

A DDEX konzorcium újabb 3 számottevő taggal bővült: a Google, az Omnifone és az EMI is belépett. A DDEX standardizált metaadat környezet kialakítására jött létre, ami a különféle forrásból és szolgáltatásokból származó médiaanyagok egységes értelmezését és kezelését hivatott elősegíteni – ez mind a fogyasztóknak, mind a jogtulajdonosoknak érdeke, szóval hurrá.

A pletykák combos leépítésekről szólnak a Universal Music-nál, egyes források a vezetői testület 50%-ának elküldéséről szólnak. Ezzel egyidőben jelentős mozgások történnek a Sony Music és a Universal között, felső szinten komoly átigazolások történnek. Itt egy Times cikk a részletekről.

Ha már kiadók, akkor szólni kell a Warner fura helyzetéről. Először is, a cégcsoport bizonyos részeire (vagy az egészre? ez egyelőre még nem tiszta, de a legvalószínűbbnek a Warner-Chappell részleg vagy a katalógus részeinek kiárusítása tűnik) kirakták az “Eladó” táblát, az ügylet lebonyolítását pedig a Goldman Sachs-ra bízták. A fura, hogy miután ez nyilvános lett, a Warner +27%-os emelkedéssel zárt a tőzsdén. Ha ez nem lenne elég fura, akkor további hír, hogy Edgar Bronfman főnököt 5 millió EUR bírsággal illették egy párizsi bíróságon hozott ítélet alapján, bennfentes kereskedelem miatt, mely még a Vivendi-s időkig nyúlik vissza. Persze az ítéletet megtámadják, de akkor is… Ugyanakkor továbbra is makacsul tartja magát a hír, hogy a Warner nem mondott le az EMI felvásárlásáról, amihez talán egyes részeinek értékesítéséből tervez pénzt szerezni, és tekintve az EMI sanyarú helyzetét, még össze is jöhet.

Az mSpot cloud szolgáltatás immár Európában is elindult – pontosabban az ingyenes része. 2 GB tárhely, Android és iOS alkalmazások állnak rendelkezésre, a jövőben fizetős tárhelybővítési opciókkal – de ez utóbbihoz nincs fix időpont. Közben az mSpot rengeteg kritikát és többé-kevésbé burkolt/nyílt fenyegetést kapott a “tisztázatlan szerzői jogi környezet” miatt a nagy kiadó négyestől. Erre egyetlen értelmes választ tudnak adni, hangzott el: folyamatosan mennek a háttérben a licenc egyezkedések, és külön kiemelték, hogy pontosan tudják, melyik user milyen zenékkel rendelkezik a tárhelyén, tehát világos, hogy az mSpot is a recommendation service-ek közé pozicionálja magát, az így felgyűlt információs adatbázist tekintve a vagyonnak.

A Spotify-nak sikerült végre megállapodnia a Sony-val a licencelésről az észak-amerikai induláshoz. A megállapodás havi pár óra ingyenes használatot tesz lehetővé, mielőtt a felhasználónak a további zenehallgatáshoz a prémium szolgáltatásra kéne váltania. Négyből egy, és a legkönnyebb falat, mert a Sony-t megnyerni semmiség pl. a Universal-hoz képest, de indulásnak jó, és talán ezt látva a többiek és rákényszerülnek a megállapodásra – de erre semmi garancia.

Nemrég megjelent az IFPI éves helyzetjelentése, a Digital Music Report 2011. A MIDEM-en megjelenő hírek nagy részét igazából csak úgy lehet helyesen értelmezni, ha az ember ezt is elolvassa mellé, ami nem könnyű feladat, tekintve hogy mennyi infót zsúfoltak bele. Csak hozzám hasonló fanatikusoknak ajánlott…

A végére egy szép kerek pontot téve, a Pirate Bay a fear.themusicbay.org domainen keresztül az IFPI áprilisi 78-ik születésnapjára készül egy fenyegető meglepetéssel. A részleteket hétpecsétes lakat alatt őrzik, de az állításuk szerint “ettől majd mindenkinek elakad a szava”. Hm…

MIDEM 2011 hírek
Cimke:                                                 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük