Minden net-et megjárt hős tudja hogy a médiában a legutóbbi nagy durranás a Google & YouTube deal volt. A szenzáció hírértéke mellett mintha elsikkadt volna annak a boncolgatása hogy milyen körülmények között is jöhetett létre az üzlet.
Ahogy én látom:
Az üzlet előtti időkben már nagyon kellemetlenné vált a YouTube számára a szerzői/tulajdonosi jog megsértése miatt őrjöngő panaszosok hada. Valamit tenni kellett… Mindazon cégek, akik a YouTube körül legyeskedtek valószínüleg tudatában voltak ennek (mindenek előtt a Google és a Yahoo). A YouTube felajánlotta, hogy bevételmegosztásos rendszert alakít ki, de a média egyéb szereplői ezt gyorsan visszautasították – egyrészt mert a YouTube egy fillér profitot nem hozott még, másrészt mert az sem volt világos, hogy milyen üzleti modell alapján fog jönni a beígért pénz. Mivel a YouTube ekkor már javában egyezkedett a lehetséges felvásárlásról, ezért jött a második, sokkal inkább reálisnak tűnő megoldás: megállapodni a pereskedőkkel (tulajdonképpen csak a nagyokkal, a kicsik nem nagyon zavarták a YouTube-ot) egy elfogadható pénzösszegben mely kiválthatja adott időre ezeket a pereket és cserébe a nagy médiacégek szép kis bevételhez juthatnak a harmadik és negyedik negyedéves pénzügyi mérleg zárása előtt, ami jól néz ki, valljuk be…
Ez így rendben is van, most jönnek az érdekesebb részletek.
A YouTube a felvásárlókkal folytatott tárgyalásaiba is bevette azt, sőt a Sequoia Capital befektetési cég (amely a tranzakció lebonyolításának hátterét intézte) is belement abba hogy a felvásárlási összegből egy tekintélyes részt, 500 millió USD-t különítsenek el és az esetleges perek költségeire tartsanak fenn. Ez igen szép összeg, valljuk be, az 1.65 milliárd USD-s vételösszeg harmada, ami a felvásárlással járó kockázatot is szemlélteti.
Megjegyzés: ekkor már a Google a finishbe ért és tulajdonképpen eldőlt hogy a YouTube az övék lesz.
A Google/YouTube viszont még így is aggasztónak látta a helyzetet, ezért aztán azonnal megkeresték a nagy médiacégeket és felajánlották a fent vázolt konstrukciót, azaz adott összegért adott ideig elnézik a jogsértő magatartást ezek a cégek és ezalatt a „türelmi idő” alatt a Google/YouTube-nak lehetősége lesz valamilyen megnyugtató megoldást találni a probléma megoldására. A médiacégek természetesen kapva kaptak az ajánlaton hiszen csak remélni merték hogy megváltozik a YouTube hozzáállása …
A médiában nem szokatlan az olyan konstrukció, mely hasonló esetekben a felpereseknek olyan mértékű kompenzációt biztosít, mely a perek tárgyát képező digitális tartalmak részarányos mennyiségét figyelembe veszi, így biztosítva azt, hogy minél több tartalmat érint a jogsértő magatartás, annál nagyobb a kártérítési összeg. Tulajdonképpen evvel biztosítják a nagy cégek azt, hogy nehogy rosszabb üzletet kössenek a konkurrenciánál az alperes felé. Így hát a Google/YouTube megállapodtak a nagyokkal egy egyenként kb. 50 millió USD-s összegben mely a nyugalmukat biztosítja egy ideig.
Nézzük kicsit a médiacégek oldaláról az üzletet. Nagyon jól jött a bevétel, természetesen, de hogy tudnák megoldani hogy a bevételt ne kelljen megosztani a művészekkel (pl. általában 50%-os bevételmegosztási rendszer működik a lemezkiadók esetében)? A megoldás: a médiacégek tulajdonrészt vásároltak a fenti összegért a YouTube-ban, melyet a felvásárló (Google) megvásárol tőlük. Mivel ez így már befektetés és annak megtérülése, mentesültek a bevételmegosztás alól… Remek kis csel, nem ? Már megint mindenki jól járt, kivéve azokat az embereket akik fenntartják a médiacégeket 🙁 Tulajdonképpen csak a nagyon nagy bevételt hozó, jelentős művészek tudnak/tudnának fellépni ez ellen, szerintem ők sem sok sikerrel (ha a dolog szigorúan jogi oldalát nézem, esélytelen …), a kicsik pedig, nos… hát… megszívták, mint mindig.
Hopp, térjünk vissza a Google oldalára… Nyilván a Google sem gondolja komolyan, hogy levesznek minden jogsértő tartalmat vagy telepakolják hírdetésekkel a YouTube-ot, mert akkor azonnal lenne helyette 10 másik hasonló site, mely alíg várja hogy átvegye a YouTube helyét. Viszont a Google a megállapodással szerzett pár nagyhatalmú szövetségest – a médiacégeket. Elsősorban megállapodtak, hogy 6 hónapos türelmi időszak következik, mely alatt a médiacégek nem foglalkoznak avval, hogy mi megy a YouTube-on. Ez nemcsak a pereskedés terheit vette le a vállukról, hanem nyertek vele fél évet mely alatt a YouTube korlátozás nélkül növekedhet!!! Ez egy igazán okos húzás volt, elismerésem! A konkurrens szolgáltatások evvel nem tudnak versenyezni. Tehát nyugiban megtehetnek mindent, senki nem fogja őket zavarni fél évig (hivatalosan ez idő alatt kell megoldania a Google-nek a jogsértő magatartás megszüntetését biztosító módszerek és alkalmazások kifejlesztését…), legalábbis senki, aki komoly veszélyt jelentene a Google-re nézve. A második húzás sokkal mocskosabb: a médiacégek belementek abba, hogy pereket indítanak a YouTube legnagyobb ellenfelei ellen. A Universal pl. símán beperelte a Bolt-ot és a Grouper-t. Csuklóból… És ennek csúfos következményei lesznek a beperelt cégekre: először is mostantól nekik is sokkal nagyobb figyelmet (= pénz, idő, energia) kell fordítaniuk a jogkövető magatartás kialakítására, másrészt a befektetési csoportok kétszer is meggondolják mielőtt bizalmat szavaznának egy súlyos perek alatt nyögő cégnek, így lassítván azok fejlődését, ergo: lemaradnak a YouTube-al folytatott harcban.
Hát ennyi az okoskodásból mára … Hogy igazából pontosan mi van a háttérben (és betű szerint a szerződésekben) csak úgy derülhet ki, hogy ha egy konkurrens cég vagy sértett művész pert indít a Google/YouTube ellen és kéri a szerződés részleteinek nyilvánosságra hozatalát. Hogy mennyi az esélye annak hogy ez megtörténik, megmondhatatlan… Másrészt biztosra vehetjük, hogy az elkövetkezőkben a peres kérdésekben a Google/YouTube egy jól bevált taktikával fog élni: egy elhúzódó és költséges jogi procedúra vagy egy gyors de kisebb összegű azonnali kártérítés között kell majd választaniuk a felpereseknek. És ki lesz, aki az óriás ellen megkockáztatja az előbbit ?
Bármennyire is szimpatikus a Google a technológiája és az általa elérhető szolgáltatások miatt, a mélyben a módszerek semmit sem változtak és mit gondoltok, melyik cég ugrik be nekem elsőre, amely hasonló szerződések, kerülőutak és kényszerítők által jutott „világuralomra”?
Bizony, a Microsoft …
A Google & YouTube deal margójára