Nem értem miért volt ekkora felhajtás a Radiohead legújabb, In Rainbows albuma kapcsán. Lehet hogy én vagyok a begyepesedett, de az Internet, mint disztribúciós médium már pár éve létezik… Az, hogy most a Radiohead meglépte amit már rég meg kellett volna, és „ingyenesen” letölthetővé tette a legújabb albumot, miért okoz ekkora szenzációt?
Sokan megtették már ezt előttük és nem volt ekkora felhajtás körülötte. Talán az tette a mostani esetet annyira kiugróvá, hogy olyan zenekar vállalta be a dolgot akik mögött jelentős rajongói bázis áll + kiadók tolonganak az ajtajuknál? Lehet. Viszont nem lehet nem észrevenni azt a tényt, hogy inkább remek marketingfogás volt ez a zenekar részéről. Egyrészt így megspórolták azokat a költségeket melyeket reklámanyagokra, promóciókra, plakátokra, stb. költöttek volna el + a kiadó jutalékát ebből (nyilván ha ezt a kiadó intézi akkor azon is nyer valamennyit). Másrészt sikerült annyira felfokozni a várakozást az új album iránt ami nagyobb nyilvánosságot biztosított annál mint amennyit a hagyományos marketing eszközökkel elérhettek volna. Be is jött szépen: alíg bírták a szerverek, akadozott a letöltés rendesen. A világ meg csodálkozott, hogy, jéé, nézd már, van aki értelmesen használja az Internet által biztosított lehetőségeket? És a Radiohead ki lett kiáltva fehér hollónak, feltalálták a spanyolviaszt meg miaf…
Persze ahogy befejeződtek a letöltések azonnal felkerültek a dalok a torrent oldalakra. Pocsék minőségben, és ez nem (mindig) a feltöltők hibája volt. Így lett kiadva az album, vagy ilyenre sikerült a produkció? Vagy tényleg csak az átkódolás miatt sérült az anyag? Sok torrent site ki is zárta ezeket a feltöltéseket, a csapnivaló minőségre hivatkozva. Ha fizettem volna érte akár egy fillért is, biztos ideges lettem volna. Így csak simán Shift+Del egyszeri hallgatás után. Mert a dalok egyáltalán nem tetszettek, bevalottan nem vagyok egy Radiohead fan. Szóval ezért a löttyedt siránkozásért tényleg pofátlanság lett volna pénzt kérni. Még azt is el tudom képzelni, hogy a Radiohead így tesztelte be vajon mennyire sikerült a közönség esztétikai igényeit kielégítenie (bár azt el kell ismerni, hogy nem az a talpnyaló banda). És lásd, már arról szólnak a hírek hogy karácsonyra lehet kapni díszdobozos kiadást, jó pénzért. Hát nem érdekes? A legfrissebb infók szerint az XL Recordings és a Side One kiadók fogják egyengetni az album útját…
Másrészt ha az emberi oldalát nézzük, itt sincs sok változás. Az is egy marketingfogás volt, hogy max. 100 fontot fogadtak el a letöltésért (volt egyáltalán aki akár csak megközelítette ezt a határt? talán a legfanatikusabb pénzes rajongók…). Nem pénzéhesek a srácok gondolhatnánk, hát nem szimpatikusak? A letöltők viszont elkezdték megosztani egymással hogy mennyit is adtak az albumért. Repkedtek a nagy számok, de a legfrissebb kiszivárgott infók szerint az átlag valahol 5 font körül mozog, ami kevesebb mint amennyit a zenekar kiadói támogatással elérhetett volna. Szóval ment itt is a hazudozás, a legtöbben felfele kerekítettek egy kicsit…
Ami viszont a legjobban bosszant az a tény, hogy azok a kis zenekarok amelyek eddig is ingyen adták a dalaikat hogy rajongókat szerezzenek vesztettek, rendesen… Miért? Mert mostantól egyre nagyobb lesz a nyomás hogy hasonló „akciókat” tartson minden „jófej” zenekar. Felejtsük el a kiadókat és boltoljunk okosban? A Radiohead megteheti hogy belevág egy ilyenbe, de a kicsik akiknek nincs esélyük mega-koncertekkel pénzt szerezni, vagy kezdőként szükségük lenne egy kiadói háttérre mely átsegíti őket az első nehézségeken szívni fognak… Az egy más kérdés, hogy a kiadók mennyire korrekten támogatják manapság a friss zenekarokat és művészeket, de lássuk be, azért vannak közöttük rendesek és kreatívak, melyek segítsége sokat nyom a latban. De tegyük fel hogy egy elsőlemezes zenekar belevág és kirakja a dalait a net-re, donationware formában. Mit nyerhetnek vele? Mivel kicsi a rajongótáboruk ezért nem sok adományt a letöltésekért. Viszont elmehet a kedvük a folytatástól, ha nincs sikerélmény. Marad a botránycsinálás, a feltűnősködés és már megint ott tartunk hogy többet számít a csomagolás mint ami benne van… Az igazság persze legalább annyira színes mint a szivárvány, nem csak egy oldala van és attól függően ki milyen pozíciót foglal el a zenei piacon mást fog szépnek, igaznak, jónak, megtérülőnek találni.
Egy jó dolgot látok ebben az egészben: pletykák szerint az IFPI dániai szervezete „erősen javasolja”, hogy engedélyezzék a peer-to-peer letöltéseket korlátlanul az összes általuk felügyelt digitális tartalomra, cserébe az összes felhasználónak fizetnie kéne egy kisebb havi összeget (praktikusan beépítve a net kapcsolat árába). Lehetünk mi a következők?
Radiohead – In Rainbows és az igazság
én radiohead szerető vagyok,és a dalok egyértelműen jók.
itt igazából nem az ingyenesség az új ötlet,hanem az,hogy fel van téve a rajongóknak az erkölcsi választás lehetősége,hogy mennyit fizetnek?
persze,ha valaki nincs megáldva etikai érzékenységgel annak ez úgy jön le,hogy ingyen van,és nem gondol rá,hogy talán fizetnie is kéne.
abban igazad van,hogy ez azért is lett ekkora ügy,mert „nagy” zenekrról van szó.és ez így van jól.ha hiszünk abban,hogy a radiohead nem egy pénzéhes ravasz ármánykodó emberekből álló együttes,és én azt hiszem,hogy nem azok,akkor igenis van benne előremutató dolog bben a gesztusban.pár éve a smashing pumpkins is csinált ilyet,de ott sem volt kiélezve ez „a fizetek,vagy nem problémakörre”,mert ingyen volt.
azt írtad vesztett az együttes,mert csak 5 font volt az átlag.de ha belevesszük,hogy így viszon olyanok is letöltötték,akik eleve nem vettek volna boltban radiohead lemezt,de így olcsóbban már igen,akkor lehet,hogy a több ember ezt kompenzálta.
és nagyon egyetértek azzal,hogy legyen egy általány valamibe beleépítve,vagy nemtom,és akkor lehessen letölteni akármennyit.
Persze, legyen minél több ilyen… én mellette vagyok. A „vesztett a zenekar” dolog a pusztán üzleti szempont alapján megítélhető. Nyilván nyert így presztízst, meg új rajongókat, stb. És nyertünk mi az ügyön, mert innen nincs megállás szerintem. Belátható időn belül be KELL hogy építsék a net árába a digitális tartalmak átalánydíját. Természetesen itt is lesz prémium kategória, ahol egyszerűen nem várható el hogy pl. havi 5e Ft-ért akárcsak egy kiemelt tartalmat is megkaphass. Itt nem zenére, filmre meg csengőhangra gondolok, hanem pl. térképekre…
Nem tudom hogy jött le a cikkből, de nem utálom én a Radiohead-et. Nem szeretem a zenéjüket, de jól megférünk egymás mellett, nem vagyunk egyformák. Semmi kétségem a korrekt emberi hozzáállásukról. Az kifejezetten jó, hogy elindul egy ilyen mozgalom, lásd az új Saul Williams albumot is… És lesznek követők bőven. Az igazi áttörés akkor lesz, amikor megfejtik a kiadók, label-ek és művészek hogy mit kezdjenek evvel és hogyan találják meg a számításukat. Én azt tippelem hogy kb. 1 év még kell mire ez általános lesz. És akkor mi lesz az iTunes-al?