Az ART jóideje próbál kitörni a “gitáros cucc” kategóriából ahová az adott körben méltán népszerű és elismert effektprocesszoraikkal és kisegítő eszközeikkel kerültek. Ennek következtében egy új termékstratégia látszik körvonalazódni: a megfizethető, professzionális minőségű előfokok és processzorok skálájával léptek a piacra, elsősorban project stúdiók és komolyabb igényű zenészek számára. Ebből a termékvonalból elsőként az MPA Gold sztereo előfokot teszteltem.

MPA Gold előlapLátványosan szép csomagolásban érkezett a cucc, látszik hogy külalakban is fel kívánja venni a kesztyűt. Kicsit becsapós a dobozon a kép, ugyanis az előlap egyáltalán nem aranysárga (mint ezt a neve is sugallná) hanem pezsgőszínű, ami a szépségét egyáltalán nem csorbítja. Így talán még jobban kijön a két nagyméretű, hárrérvilágítással ellátott VU méter sárga hátlapja, egyszersmind könnyebb olvashatóságot is biztosítva. A mélysége valamivel kisebb a konkurrenciánál megszokottnál, de a súlya egyértelműen jelzi: itt komoly dolgok vannak a házon belül, korrektül összerakva, mert komolyabb rázás után sem hallható benne semmi zörgés vagy lengő kábelek. Jó jel… A potméterek súlyosak, meglehetős (és kívánatos) ellenállást fejtenek ki forgatáskor. A kapcsolók kivétel nélkül rendelkeznek háttérvilágítással, ez később fontos lesz. Az összbenyomás egy komoly eszköz felé mutat, mely nem kevés retro érzést próbál közvetíteni, miközben modern technológián alapul.

Az előfok két teljesen megegyező csatornából áll. Ezek hibrid technológiájú mikrofonelőfokokat alkalmaznak (diszkrét preamp, egy 12AX7A csöves fokozat által követve) melyek mikrofon, vonalszintű és nagy impedanciájú (hangszer) bemenetekkel rendelkeznek. Fontos kiemelni, hogy a mikrofonbemenet impedanciája a teljes skálán szabályozható 150 Ohmtól 3000 Ohmig, evvel bármilyen mikrofon lehető legjobb illesztését teszi lehetővé illetve kreatív hangszínszabályozást ad a kezünkbe. Bevett gyakorlat a mikrofon által megkívánt impedancia figyelmen kívül hagyása és a “hogyan szól a legjobban” beállítás megkeresése – erre itt minden lehetőség adott… A variálható impedancia potija mellett kétoldalt az erősítő fokozat (0 – +45dB erősítés) és a kimeneti jelszint szabályozója található (max. +10dB erősítéssel). Mindkét csatorna rendelkezik 6dB-es mélyvágóval 10 – 200 Hz tartományban, extra +20dB-es erősítéssel, +48V fantomtáp kapcsolóval és fázisfordító kapcsolóval valamint a cső karakterisztikáját szabályozó Plate Voltage kapcsolóval. Ez utóbbi két állapotba kapcsolható, Normal üzemmódban titok hogy mennyivel, de High módban 300V-al hajtja a csöveket, így színezve igény szerint a hangot. A képet mindkét csatornán egy VU méter érzékenység szabályozó kapcsoló teszi teljessé, mely segítségével a kijelzett tartományt -10dB vagy +4dB-es jelhez állíthatjuk. A kijelzők alatt elhelyezett Meter Trim csavarral pedig a VU méter időközönkénti pontos beállítását végezhetjük el. Végezetül a VU méterek között elhelyezett LED sort se felejtsük ki, melyek a cső aktuális munkáját jelzik, azaz hogy mennyire van meghajtva és ezáltal mennyire színez. A LED-ek okosan úgy lettek kialakítva, hogy a kijelzett tartomány teteje 1 másodpercig kitartott, így nem kell tippelni hogy mennyi az annyi… Az előlapon található nagy impedanciájú bemenetek automatikusan megszakítják a hátlapi csatlakozásokat bedugott jack esetén, így a hátlapi csatlakozók állandóan bekötve maradhatnak.

MPA Gold hátlapA hátlapon csatornánként szimmetrikus XLR ki- és bemeneteket találunk valamint egy szimmetrikus TRS kimenetet. Sajnálatos módon az IEC tápcsatlakozó nem rejt univerzális tápot – az Európában forgalmazott darabok csak adapterrel használhatók más szabványt használó országokban és vice versa. Lemaradt a fejhallgató kimenet is, ez egyes setup-okban hiányozhat. Szintén lemaradtak az insert pontok, így kompresszor vagy EQ csakis a végfok után illeszthető a láncba.

MPA Gold előlap LED-ekkelAz előlap kialakítása némileg zavaró: az összes vezérlőelem a két csatornán balról jobbra sorosan helyezkedik el, kivéve a Plate Voltage és VU méter érzékenység állító kapcsolókat, melyek tükrözve vannak. Többször előfordult hogy a kijelző érzékenységét állítottam ahelyett hogy a cső karakterisztikát kapcsoltam volna. A kapcsolók eltérő háttérvilágítása segít, használható, de továbbra is zavaró… A két csatorna között semmilyen link-elési lehetőség nincs, azaz nem használhatjuk az egyik csatorna vezérlőelemeit a másikhoz is. Mivel az összes potméter a teljes skálán szabadon állítható ezért külön nehézség tökéletesen megegyező beállításokat alkalmazni. A nagy kerületü potméterek szerencsére segítenek ezen valamelyest.

Az előfok a nagy testvértől származik, a Digital MPA-ban (= MPA Gold + digitális csatlakozók) alkalmazott módszerrel dolgozik itt is. A diszkrét preamp +45 dB erősítést képes kiadni magából, a +20dB extra erősítéssel együtt +65dB-t. A +20dB kapcsoló bekapcsolt állapotában jelenik meg a tipikus cső hangzás, mivel ekkor a csövek komolyabb terhelésnek vannak kitéve. A végfok +10dB-es erősítésével együtt +75dB áll rendelkezésre ami kiválónak mondható. A maximális bemeneti jelszint +20dBu XLR, +17 dBu TRS csatlakozás esetén, a maximális kimeneti jelszint pedig +28dBu, ezekkel a jellemzőkkel semmiben sem marad el a versenytársaktól. A Plate Voltage kapcsoló Normal állásában kissé mesterséges, de zeneileg nagyon is használható hangot kapunk, a High állapotban jön elő a finom csőhangzás, de kevésbé mint azt egy gitáros gondolná – épp csak annyira hogy érezhető de nem tolakodó. Ez mikrofonoknál szerintünk kívánatosabb mint a csövek által generált kiugró felharmonikusok, és természetesen kevesen lesznek akik torzítóként tekintenek erre az eszközre. Komoly mértékű erősítéskor természetesen kicsalható a tipikus túlvezérelt csöves hangzás is.

Használatban meglepően tiszta és dinamikus volt, főleg a Plate Voltage kapcsoló High állásában, azaz jobban meghajtott csövekkel. Amennyiben nem akartam túl sokat a csövektől sehol nem találkoztam a torzítással, mégis érezhető volt a csövek által biztosított meleg hang. A csövek egyébként meglehetősen finom érzetet adnak a hanghoz, jelenlétük mindaddig nem feltűnő míg igazán oda nem léptem neki, akkor viszont komoly torzítást tudtam vele elérni. Minden mikrofonnal kellemes hangot produkált vagy rövid idő alatt megtaláltam amit kerestem, így értékes perceket nyertem vele a stúdióban használat közben. A variálható bemeneti impedancia észrevehető mégis feltűnésmentes hangszíneket csalt ki a mikrofonokból, leginkább középen 600 Ohm körül szerettem használni, mert valahogy ott minden jól szólt. Gitáron is tisztán szólt, talán kevésbé erőteljesen mint egy dedikált gitár preamp, de messze a sarokban tartott DI box felett. Összességében egy elérhető árú, tiszta hangú sztereo előfokot kapunk a pénzünkért mely bátran felveszi a harcot az árkategóriájában kapható versenytársakkal.

Pro:

  • variálható bemeneti impedancia
  • állítható cső karakterisztika
  • kellemes, tiszta és dinamikus hang
  • megfizethető ár

Kontra:

  • nincs fejhallgató kimenet
  • nincs link lehetőség a csatornák között
  • nincs univerzális táp
  • nincs insert lehetőség
  • az előlap egyes vezérlőelemeinek zavaró elrendezése

Összegzés: variálható csöves karakterisztikájú minőségi sztereo előfok, megfizethető áron
Ára: bruttó 99.840 HUF
Gyártó: ART
Forgalmazó: Bluesound
[print_link]

ART MPA Gold
Cimke:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.