Az Alesis Performance Pad a korábban már tesztelt Control Pad nagytestvére – ugyanaz az ütőfelület de továbbfejlesztett pad-ek, kiegészítve beépített hangkészlettel, szekvenszerrel, és audio/MIDI csatlakozással. Az egyetlen ami a Control Pad-en megtalálható, de a Performance Pad-ről hiányzik, az USB csatlakozás lehetősége, amin csodálkozni kell, mert miközben költsége manapság minimális, az alkalmazási kört nagyban megnöveli. Az Alesis mégis lehagyta a Performace Pad-ről az USB-t, és csak találgatni lehet az okát: a legkevésbé valószínű a költsége, a leginkább pedig az, hogy nagyon elértéktelenítette volna a Control Pad-et, és nem akartak saját termékeik között olyan mértékű átfedést, mely a Control Pad eladásokat jelentősen csökkentette volna. Van még egy harmadik sejtésem is: mégpedig az, hogy az USB hardveres költségén felül nem tudták vagy nem akarták bevállalni a szoftveres költségeket, azaz az USB MIDI, és a sokak által (általam is) szintén elvárt USB audio fejlesztését (ami szintén fura lenne, tekintve az Alesis USB eszközeinek sorát). De hagyjuk az elméleteket, és nézzük a Performance Pad-et a gyakorlatban.

A Performance Pad egy világos és könnyen navigálható menürendszerrel rendelkezik, oldalak között lehetséges a fel/le mozgás és az egyes oldalakon találhatók a beállítások. Semmi extra és ez jó így. Kézikönyv nélkül is azonnal használatba vehető, a kezdők számára sem bonyolult. A Performance Pad alfunkciói a jobb felső sarokban található gombokon és menükön keresztül érhetőek el, itt lehetséges a felvételi paraméterek beállítása, az egyes felhasználói dobkészletek összeállítása, a MIDI és kiegészítő funkciók. A kézikönyv ezeket részletesen taglalja, itt nem mennék bele… Mint korábban említettem az ütőfelület a Control Pad-éval megegyező, korrekt és csak minimálisan kemény. Kézzel való játékra persze nem alkalmas, ide dobverők kellenek.

Alesis Performance Pad front

A legfontosabb eltérés a Control Pad-hez képest a beépített sztereo dob hangkészlet és a szekvenszer. A hangkészletet alaposabban végigbogarászva valószínűsítem, hogy az egyes hangok az Alesis DM szériás dobgépeiből származnak. 233 egyedi hang található benne, pozitívum, hogy az egyes hangszerek száraz és effektezett verziói is helyet kaptak, így külső eszköz nélkül is építhető saját effektezett dobkészlet. Nem kell nagyon elszállt effektekre gondolni, reverb és ambience hallható csak a hangmintákon és ez a minimalizmus lehetőséget ad az alaphangzáson felül további külső effekteket alkalmazni. A hangok egy egységes logikát követve lettek kiosztva a preset-ekben: a pad-ek ugyanazon hangszerekre hivatkoznak az egyes dobkészletekben. Természetesen semmi nem akadályozhat meg abban, hogy akár 8 pergőt osszál ki a 8 pad-re, vagy bármilyen más konfigurációt alakíthass ki, köszönhetően az 50 felhasználói dobkészletnek. Az egyes pad-ekhez nem lehetséges egyszerre több hangminta hozzárendelése, tehát a layer-elést felejtsd el.

A dobkészletek szerkesztése egyszerű meló: a kívánt memóriahely kiválasztása után adott pad-et megütve ahhoz numerikusan hozzárendelhető a kívánt hang (a hangok listája/numerikus azonosítója megtalálható a kézikönyv végén). A dobkészletben beállítható az egyes pad-ek hangereje, pan pozíció, az egyes hangok hangolása +3/-4 tartományban, a trigger mód (multi/single/group 1/group2). A Performance Pad 16 hang polifón, túlterhelés esetén a voice stealing algoritmus a lecsengési fázisának leginkább végén tartó hangot fogja lecserélni az újra. A hozzárendelések után tárolod a létrehozott dobkészletet és kész.

A szekvenszer 96 PPQN felbontású és 2 módban működik: Pattern és Song módban. Pattern módban lehet összerakni az egyes témákat, majd Song módban dalokká összefűzni ezeket. Alapból Pattern módban található az eszköz. Az egyes Pattern-ek szerkesztéséhez a Compose mód használatos – ha ide váltasz és elindítod a lejátszást, akkor máris dobolhatsz és felveheted a pattern-eidet. A pattern-ek egy okos szerkezetben lettek kialakítva: minden pattern egy A és B főtémával és a hozzájuk tartozó A és B díszítéssel rendelkezik. Mind a 4 szerkeszthető, játék és felvétel közben a váltás köztük az A, B és Fill nyomógombokkal történik. Ez jó – saját témáid variációit egy közös név alatt lehetséges így kezelni és játék közben gyorsan váltogatni közöttük. A játék vagy felvétel közbeni ismétlésekhez/visszaugráshoz a PLAY gomb megnyomása szolgál. Játék közben a tetszés szerinti következő pattern a fel/le gombokkal vagy a pattern numerikus azonosítóját beütve váltható, a váltás a pattern határán történik, akadás nélkül. A pattern-ek elnevezhetőek, ez sokat segít a későbbi keresésben és használatban.

Kis kitérő: a Record Setup-ban lehetséges beállítani a felvételi körülményeket és paramétereket. Beállítható a kvantálás mértéke, a swing mértéke 54%, 58%, 62% és Off értékek mentén, az egyes pattern-ek hossza felvétel előtt és után is, a pattern-ek tempója (20 – 255 BPM között manuálisan, a STOP gomb folyamatos nyomogatásával pedig tap tempo is rendelkezésre áll) és üteme, továbbá a metronóm jellemzői. Az egyes pattern-ek elé és után is lehetséges további részek beszúrása – ilyenkor nem duplikálja a már a pattern-ben található adatokat, hanem üres részek jönnek létre. Lehetséges még a pattern-ek eltolása (Offset), természetesen ez csak a már felvett adatokra vonatkozik. Az eltolás lehetséges globálisan, vagy csak adott pad részére, 0-384 tick értékben. Rendelkezésre áll step recording is. Itt a szokásos módon lehetséges az új hangok hozzáadása/törlése, az adott pozíciókon található hangok hangerejének megváltoztatása, a fel/le gombokkal pedig a navigálás a pattern-en belül.

A Song mód a pattern móddal megegyező jellemzőkkel bír: saját név, tempó, leállítás/folytatás/folytatás elölről, loop-olás lehetősége, indítás tetszőleges pozícióról középről. Realtime és step record módokban szerkeszthetők a dalok az egyes lépések közé beszúrhatók újabb pattern-ek, lecserélhetők adott pozíciókon található pattern-ek, stb. A COPY funkcióval lehetséges a dalok egyes részeinek másolása, a dal önmagára való másolásával való hossz duplázás, illetve egyik dalból egy másikba való másolás.

A végére a Utility menü maradt, ahol MIDI-n keresztül az egyes pattern-ek és dalok tárolhatók (Sysex) és a rendelkezésre álló memória mennyisége ellenőrizhető.

Alesis Performance Pad back

A Performance Pad egy sztereo (1/4″ TS bal/jobb) kimenettel rendelkezik. Az 1/4″-es TRS fejhallgatókimenet 24 bites. A pad-ek 8 velocity értéket érzékelnek megütés esetén (automatikus kvantálás a legközelebbi értékre), MIDI-n keresztül pedig mind a 127-et (ha kézzel szerkeszted a pattern adatokat). A benne található hangminták 16 bitesek, a DA konverzió 18 bites. A pan 7 pozícióban állítható. 12.000 note-ot képes tárolni, 400 pattern található benne (200 preset, 200 felhasználói) és 100 dal. 50 preset és 50 felhasználói dobkészletből tudsz gazdálkodni. Reagál a MIDI Program Change üzenetre – ezzel lehetséges a dobkészletek váltása. Kezeli a MIDI Song Position Pointer-t. Két pedál számára van rajta csatlakozó – egy lábdob és egy lábcin vezérlésére. Van egy 1/8″-es aux bemenet, az itt bejövő jelre tudsz gyakorolni. 9V-os adapterrel működik. A hátán egy hangerőpotival lehetséges a globális hangerő állítása.

A használtban gyorsnak és egyszerűnek találtam. A pad-ek dinamikája jó, a részletes szerkesztések is könnyedén kivitelezhetőek. A dobkészletekből az általam használni kívánt stílusoknak megfelelőeket össze tudtam rakni, de nem mentem semmilyen absztrakt irányzat felé, hanem maradtam a szokásos rock/pop/rnb/hip-hop stílusoknál. Ezekhez minden szükséges hangot tartalmaz, amivel lehet dolgozni.

Negatívum, hogy a törlési funkciók az általam használt modellben elég hektikusak voltak. Törlés realtime módban csak úgy történhet, ha törlés módban pontosan a lejátszás mellett megütöd a törölni kívánt pad-et – és ez olyan mértékű pontosságot kíván, ami sokakat zavarhat. Sajnos nem volt szerencsém a “tól-ig” törlés funkcióval sem – egyszerűen nem bírtam működésre bírni. Néha-néha történt valami, de legtöbbször semmi. Az sem túl szerencsés, hogy nincs az LCD számára háttérvilágítás, ez koncerteken vagy sötét helyeken megnehezíti a használatát. Mindezeket viszont könnyedén elfedtetheti a kedvező ár – kategóriájában talán a legolcsóbb a piacon és mégis korrekt lehetőségekkel rendelkezik.

A hangkészletből és az USB hiányából jól látszik, hogy elsősorban ezt élő felhasználásra tervezték és nem producerek számára (a producereknek inkább a Control Pad javasolt, és ők úgyis szívesebben használják saját, már létrehozott szoftveres/hardveres dobkészleteiket). Leginkább azok fognak örülni neki, akik hagyományos dobkészletüket szeretnék színesíteni, vagy azt lecserélni egy könnyű, hordozható eszközre. A kézikönyv mellett 1 órán belül már minden fontos funkciót magabiztosan lehet kezelni és az élő előadást segítő A/B/Fill pattern szerkezet komoly előnyt jelenthet. A rendelkezésre álló memória elég ahhoz, hogy egy koncert lebonyolítható legyen vele, és ne feledjük, hogy az alap témákra való rájátszás bármikor megtehető – ezzel valószínűleg a legtöbben élni is fognak.

Pro:

  • egyszerű, könnyen kezelhető dob hangmodul és kontroller/szekvenszer
  • jó pad-ek, korrekt dinamikával
  • kompakt méret, könnyű és strapabíró kivitel
  • az alapstílusokat lefedő használható hangkészlet
  • egyszerű, gyors felvételek és szerkesztési funkciók

Kontra:

  • a műanyag keretre való melléütéssel az eredmény véletlenszerű trigger-ek sorozata
  • nehézkes törlési funkciók
  • nincs layer-elési lehetőség az egyes pad-eken
  • nincs háttérvilágítás az LCD-nek

Összegzés: olcsó, használható és dinamikus dob hangmodul/kontroller/szekvenszer
Ára: bruttó 79.000 HUF
Gyártó: Alesis
Forgalmazó: Pákó Disco Center

[print_link]

Alesis Performance Pad
Cimke:                     

4 thoughts on “Alesis Performance Pad

  • 2008-02-25 at 13:53
    Permalink

    Ne bántsuk egymást!

    Kezdők, haladók, profik – elférünk itt mindannyian.

    Válasz
  • 2008-02-25 at 00:54
    Permalink

    szerintem valaki itt még nem járta ki a 8at:)

    Válasz
  • 2008-02-24 at 22:48
    Permalink

    Valamit félreértesz, ezen nem DJ pad-ek (egyébként mi az a DJ pad?), hanem dob ütőfelületek. Ugyan lehet velük MIDI-n keresztül trigger-elni, de nem erre találták ki őket.

    Válasz
  • 2008-02-23 at 09:59
    Permalink

    császtok én azt kérném tőletek hogy legyen jóbbak azok a dj padok oké na császtok:D:D:D

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.