A korábbi hírben megjelölt megjelenési időpontot tartva (ez egyébként egyre ritkább az iparban) ma megjelent a Metric Halo 2d DSP kártyája és az által nyújtott lehetőségek fantasztikusak. A MH audio interfészek eddig is a csúcson voltak, de az új DSP funkciók egyszerűen odavágnak minden konkurenciának – nincs mese, itt az új király!
Miről is van szó? Először is, a 2d upgrade csak a gyári környezetben javasolt, ennek oka valószínűleg az, hogy minden korábbi 2882 és ULN-2 interfész bővíthető vele, nyilván némi elektronikai beavatkozás révén – azaz kell itt-ott forrasztani, mérni és kalibrálni, amit az egyszerű halandó otthon, házi körülmények között nem képes elvégezni, illetve ha igen, akkor nem merik érte vállalni a garanciát. Nincs ezzel semmi baj egyébként, a kiesett időn kívül, ameddig a kártya egy hivatalos MH szervízbe utazik, majd onnan visszaér, de szerencsére a magyar tulajok részére jópár európai szervízközpont is rendelkezésre áll és nem kell átevezniük a kártyáknak a nagy vízen. Aki viszont bízik magában és szeretné ezt saját maga csinálni és ezzel némi pénzt spórolni, annak sem kell elkeserednie, mert erre is lehetőség van, ez sajnos a garancia elvesztésével jár. Erről többet a cikk végén.
Szóval… a 2d minden területen plusz DSP erőforrásokat biztosít:
- 5x több DSP erőforrás áll rendelkezésre
- minden mintavételezési frekvencia támogatott
- hatékony multibusz routing: bármit bárhova küldhetsz és fogadhatsz
- az új v5-ös mixer-ben különféle routing konfigurációkat hozhatsz létre és menthetsz el/hívhatsz vissza egy kattintással: felvétel, mix, master – minden feladatkörre gyorsan adaptálható és template-ek segítik a gyors setup-ot
- plugin-eket futtathatsz a felvétel vagy mix során
- a plugin-ek mostantól egyszerűen beszúrhatók a mixer sávokra, megszűnt a korábbi, kissé körülményes konfiguráció
- DSP graph: ez az új fogalom egy komplett DSP útvonalat takar, benne a plugin-ekkel, routing konfigurációval – a DSP graph ugyanúgy beszúrható egy mixer sávra mint egy plugin – tehát komplett bonyolult processzeket használhatsz újra és újra, routing útvonalak kiemelt részeit használhatod, vagy több külön útvonalat kapcsolhatsz össze – egyszerűen nincs megvalósíthatatlan feladat
- korlátlan mennyiségű és típusú mixer busz hozható létre: master vagy aux, a buszok a mono – 7.1 konfiguráció között bármely formátumban használhatóak
- pre és post send-ek korlátlan mennyiségben, automatikus formátumkonverzióval a mono – sztereó – surround routing esetén, az összes send státuszának megjelenítse egy képernyőn a gyors áttekintéshez
- integrált surround monitor/kontroller/switcher
- a számítógép/DAW által látott bemenetek kivétel nélkül Firewire return-ök, azaz bármit csinálhatsz egy jelfolyammal mielőtt azt rögzíted – processzálhatod, különféle routing láncokba küldheted és fogadhatod onnan a jelet, stb
- teljeskörű surround támogatás 7.1-ig, a mixer-ben automatikus rekonfigurációval, adaptív kontrollokkal
- mindenütt abszolút pontos és automatikus latency korrekció található a master busszal
- teljeskörű metering – választható pre vagy post fader kijelzés mindenütt, plusz hardveres metering a ki/bemenetekhez
- tetszés szerint konfigurálható színek, hogy gyorsabban átlátható legyen a mixer
- extra ADAT ki/bemenet, ráadásul az optikai SPDIF is támogatott immár
- 2d plugin alapcsomag: ez minden 2d alaptartozéka, benne a Character, HaloVerb, MIOStrip, MIODelay, M/S Decoder és Dither plugin-ek
- +DSP licenc tulajok további plugin-eket futtathatnak: multiband EQ, kompresszor, limiter, torzítók, stb állnak rendelkezésre
- extra jófejség: a v5 mixer a +DSP licenc-et minden a rendszerbe csatlakoztatott eszközre kiterjeszti: ha legalább egy +DSP licenc-es eszköz van a rendszerben, akkor ameddig az csatlakoztatva van, a többi eszköz is +DSP képességekkel lesz felruházott
- frissített Record Panel: akár 108 csatorna egyidejű rögzítése egy laptop-on is (ilyet korábban csak az RME tudott), alapvető metaadatok is tartoznak a rögzített fájlokhoz, SD2, AIFF, Wave, Broadcast Wave és CAF formátum támogatás
- ConsoleConnect: teljeskörű integráció a DAW-okkal, adott projekt konfigurációja visszatöltődik a dal betöltésével, AU, VST, RTAS pluginformátumok – mindennel együttműködik – ez bitang jó!!!
A 2d upgarde ára a tengerentúlon 489 USD + szállítás a 2882 vagy 2882+DSP interfészekhez, 639 USD + szállítás az ULN-2 vagy ULN-2+DSP interfészekhez. Ha bevállalod, te magad is megteheted az upgrade-et, a Metric Halo videókkal segít az installáció véghezvitelében. A nemrég vásárolt kártyák tulajdonosai pedig csökkentett áron kapják a frissítést, az új eszközökben pedig alapból benne lesz a 2d kártya.
Sajnos a PC felhasználók most hoppon maradtak megint (a Metric Halo nem törődik a PC-s világgal), a Mac-esek számára további infók és rengeteg magyarázat, képek, videók a Metric Halo weboldalán.
Ez a dsp mixer nem tiszta. Ez ugy mukodne hogy mondjuk logicban kikuldom az osszes savom a dsp virtualis savjaira o meg 80biten osszegzi nekem vissza mix bussra? (nem tudom a sajat pluginjei milyen minoseguek)
utannaolvastam es igy van, 18 csatornaja van. kivancsi lennek hogy jobban szol-e mint a logic summing…
Igen: használhatod a MH mixer-t külső hardveres összegzésre bármikor, a felvétel során, a mix-nél, mastering-nél, nincs megkötés. Mivel minden DAW input MH Firewire return, ezért abszolut flexibilis a cucc.
Nincs extra információm a MH eszközökben alkalmazott DSP-kről, de a 32 bites lebegőpontos összegzés kb. egyenlő a 48 bites fixpontossal – ezt a Pro Tools DSP tesztekből már egy ideje megtanultam – szóval a 80 bites összegzés (gondolom ez fix és 64 bites a mantissza) kb. hasonló eredményt adhat mint a Logic 64 bites lebegőpontosa. Amit nyersz vele az a processzor felszabadítása – ergo, több plugin-t futtathatsz Logic-ban vagy más DAW-ban ha az összegzést a MH DSP mixer végzi. Ugyanakkor az sem elhanyagolható, hogy ha neked jobban tetszik a Logic summing, akkor használhatod a 80 bites MH DSP plugin-eket és összegezhetsz Logic-ban. Variációk, ahogy csak akarod.
Pár fórumon már elidult erről a vita, ha gondoljátok mi is nyithatunk egyet az egyes DAW-ok és DSP-s audio interfészek summing képességeiről.
Páran állították, hogy jobban tetszik nekik a MH summing a Logic vagy Digital Performer summing-nál, de ugye ez erősen emberi preferencia, mivel a matematika a fentiek alapján kb. ugyanazt adja. Egy különbséget tudok hirtelen felhozni – a MH mixer-ben a Character-en keresztül történhet a summing: ezzel olyan ízt tudsz adni a mix-nek vagy submix-eknek amilyet csak akarsz – lehet vastag, vékony, túlvezérelt, befordult, stb – szóval ez egy nagyon jó dolog, ha sound-ot csinálsz: pl. csinálsz több busz-t különféle Character beállításokkal, azokon keresztül pedig váltogatva el tudod dönteni hogy melyik hangszert vagy csoportot hogyan szeretnéd (persze ez a DAW-ban is megoldható, de a Character erre kihegyezett cucc, érdemes használni).
Király az új mixer, kár hogy legacy interfészekkel nem megy tökéletesen, olyan funkciók is megjelennek, (pl a monitor vezérlő is) amelyek csak a 2d-vel bővítve kellene, hogy menjenek és ez meg tudja fektetni a mio console-t.
HaloVerb már nagyon kellett. 🙂
A bővítéssel kapcsolatban megjegyezném, hogy a vidót megnézve, nem kell semmi más csak egy csavarhúzó meg egy imbusz kulcs. A garancia más kérdés. Úgy tűnik van/lesz magyar képviselet is. Remélhetőle gnem lesz nagy érvágás a bővítés beszerelés a kárty árához képest.
Amiről nem írtak és szerintem jó, hogy vannak végre presetek a meglévő eq és kompresszorokhoz, valamint az új mixerben előre megépített dsp modulok, amelyek elég jó ötleteket adnak saját kis effektek építgetésére a szabadon routolható dsp rendszerben.
Kicsit félreérthető ez a plugin dolog is. Ez igazából magát a mio console-t tudja az ember kezelni a hostból,nem kell programot váltogatni, a plugineknek viszont ugyan úgy meg kell adni melyik csatonán menjen a jel a dsphez és melyik un. firewire return csatin jöjjön vissza a hostba. a pluginek egyébként 40 bit lebegőpontosak, a mixer 80 bit csak. igazából a total recall miatt jó ez, nem kell jegyzetelhgetni melyik projecthez mijenk beállításokkal használta az ember.
én már gyűjtök. 🙂