Hát… alig telt el pár hét az Amazon DRM-től mentes zenei webáruházának megnyitása óta, a Microsoft is belátta, hogy felesleges széllel szemben húgyozni (bocs az erős hasonlatért, de ez van…). A Zune Store-ból nem tűnnek azonnal el a DRM mentes zenék de egyre több lesz a nem védett tartalom, többszázezres nagyságrendről hallani. Vicces hogy mind a Vista-t, mind a Zune-t és a PlaysForSure technológiát igen komoly DRM képességekkel látták el – és most dobhatják ki az ablakon (még mindig jobb mintha kötnék az ebet a karóhoz)…
A DRM mentes letölthető tartalamak eddig is nagyobb részét képezték a piacnak, mint a DRM technológiákkal védettek – arról nem is szólva, hogy ki az aki DRM-es tartalmat vesz az ominózus Sony bukta után (és még rengeteg példa van ennek a disztribúciós modellnek a kudarcára). Azt hiszem ki lehet jelenteni hogy győztünk – a begyepesedett régi üzleti modell a legnagyobb helyeken is meghalt, helyette jön az újfajta, a vásárló minél tökéletesebb kiszolgálására alapuló kereskedelem. Ez nem jelenti egyáltalán csődök sorozatát – legalábbis ott nem, ahol képesek lesznek rugalmasnak maradni a disztribútorok és felismerik az új piaci modellben rejlő lehetőségeket. Itt van pl. a Radiohead – szakítottak a kiadójukkal és legújabb albumukat védelem nélkül fogják kiadni digitális formátumban, majd a hallgatókra bízzák hogy mennyit akarnak fizetni érte. Mondjuk, ezt nem minden csapat engedheti meg magának, de manapság amikor a weboldalak nagy része tele van Paypal „Donate” adakozás gombokkal, nem hiszem hogy tartanunk kéne egy teljes krachtól. Érdekes lesz figyelni a karácsonyi piacot, a vásárlások ugrásszerű növekedése vajon minek lesz a következménye? A kötelező ajándékozási hullámnak vagy a reális áron korrekt digitális tartalomért való hozzájutás örömének? Meglátjuk…
A Microsoft elfelejti a DRM-et